Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@16:07:12 GMT

نگاهی به ویلیام شکسپیر و آثار او

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۰۳۷۲

نگاهی به ویلیام شکسپیر و آثار او

احمد مایل فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری و کارگردانی از دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا، کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه تربیت مدرس که پیش‌تر مدیر تِئاتر و مدرس تِئاتر در دانشگاه شهید بهشتی بخش فوق برنامه جهاد دانشگاهی، مدیر تئاتر و مدرس تئاتر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدرس تئاتر استان های کشور از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که در مقاله‌ای به تحلیل و بررسی شخصیت ویلیام شکسپیر و آثار او پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز، متن یادداشت احمد مایل به شرح زیر است:

ویکتور هوگو: شکسپیر انسانی سه بعدی است، ازاین گذشته نقش پرداز نیزهست و چگونه نقش پردازی؟ نقش پردازی نیرومند و با شکوه

ویلیام شکسپیر

نویسنده‌ای که درانگلستان زاده شد وبه جهانیان تعلق یافت. وی ازآغازظهورتئا تریه اصطلاح علمی درایران ُ درام نویسی مشهوروشناخته شده است و بسیاری ازآثارش ترجمه و اجرا شده است.

شکسپیردرام نویس بزرگ عصر رنسانس و دوران حکومت الیزابت اول ازتحولات عصررنسانس درزمینه‌های علم.

فلسفه و جامعه شناسی و شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی انگلستان، درنگارش اغلب آثارش بهره گرفته است.

ویلیام شکسپیر متاثر از تحولات رنسانس

رنسانس که به عصرنوزایی و شکوفایی ادبی نیز شهرت دارد، به دوره‌ای ازتاریخ اروپا می‌گویند که قرون وسطی درنیمه اول قرن شانزدهم، پایان می‌یابد.

دراین عصراتفاقات مهم زیررخ می‌دهد:

۱- تکامل صنعت دراروپا و شکوفایی تجارت جهانی

۲- پایان حاکمیت کلیسا برهنر، اندیشه، علم و ویرانی دادگاه‌های تفتیش عقاید.

۳- بزرگان علم وادب و هنرکه به بهانه‌های مختلف زنده زنده درآتش سوزانده می‌شدند ُ طعم شیرین آزادی را می‌چشند.

۴- عقل، علم، طبیعت چراغ راه توسعه بشری می‌شود و روز به روز به تعالی ذهنی می‌رسند.

این تحولات توجه هنرمندان و نویسندگان را به «علم وخرد»، و درک نقش تفکرات انسانی رابرای تغییردرنگارش

آثارشان پدید می‌آورد.

ویلیام شکسپیر و فلسفه

شکسپیر متاثرازفلسفه «فرانسیس بیکن» «۲» انسان را شامل «روح و جسم» می‌داند و اعتقاد دارد پس ازمرگ، روح

۱

ازبدن خارج می‌شود و اگرمرگ جسم، توام با آرامش باشد، دوباره به زمین بازنمی گرددولیکن اگرخروج روح از جسم

درنتیجه خیانت دیگران و دراثرقتل ناجوانمردانه بوده روح برمی گرددتا ازقاتلین انتقام بگیرد.

درنمایشنامه «هملت» که وقایع آن دردانمارک می‌گذرد، پدرهملت به زمین بازمی گرددتا هملت را ازخیانتی که عمو

ومادرش بروی روا داشته اندآگاه کندو هملت عاقبت به این هشداراعتقاد پیدا می‌کند و عموو مادرش را می‌کشددر

حالی که افلیا معشوق هملت خودکشی می‌کند.

درنمایشنامه «مکبث» روح شاه دانکن و بانکو برمی گردند تا انتقام خود را ازمکبث بگیرند؛ که دراثر پیشگویی

جادوگران، تخیل به واقعیت تبدیل می‌شود و مکبث و همسرش کشته می‌شوند.

مکبث قبل ازمرگ، که به دیکتاتوری مستبد تغییریلفته است، بسیاری از پیروانش را می‌کشد.

درنمایشنامه «طوفان» آریل درنقش روح ظاهرمی شود.

درنمایشنامه «ریچارد» سوم ارواح مقتولین بازمی گردند تا انتقام خود را ازقاتل، یعنی «ریچارد سوم» بگیرند.

بنابرین ارواح درآثار شکسپیر با خصوصیات انسانی، ازقاتلان انتقام می‌گیرند.

در نمابسنامه «لیرشاه» شکسپیرمی گوید آدمی باید همانگونه که ورود به این جهان را تحمل می‌کند، خروج ازآن را نیز تحمل می‌کند.

شکسپیرو علم و خرافات

دراغلب آثارشکسپیر، وی به اعتقادات خرافی مرسوم آن زمان نگاهی عالمانه داشته است و این عقایدرا به سخره گرفته است.

درنمایشنامه «هملت»، هوراشیو، یکی ازشخصیت‌های مهم نمایشنامه، پدیده‌های عادی، مانند «خسوف» را عامل بدبختی بشرمی شناسد.

درنمایشنامه «لیرشاه» ادماندعقاید خرافی داردومی گویدکه خورشید، ماه، ستارگان، مسبب بداختری انسان

است.».

اما برای رسیدن به هدف و مقاصد شیطانی و مرعوب کردن دیگران، ازاین عقاید بهره می‌برد.

درهمین نمایشنامه «دلقک» موعظه کشیش‌ها را مسخره می‌کندو کلیسای قرون وسطی را عامل بدبختی و مانعی

برای پیشرفت جامعه می‌داند.

شکسپیر و حقوق زنان

بی شک، قهرمانان «زن» آثار‌های شکسپیر، منطبق با واقعیت‌های اجتماعی و عقاید معمول آن زمان درمورد

«زنان» به تصویرکشیده شده اند.

درعصر شکسپیرزنان معمولی ازهیچ حقی برخوردارنبودندولیکن زنان اشراف به ضرورت پشتیبا نی همسرشان ازآن‌ها

پست ومقام می‌گرفتندوآزادی عمل داشتند. اما این آزادی درحد قوانین «شاه» بوده است ومتکی به اجازه عمل «شاه و ملکه» معنا داشتند.

۲

درنمایشنامه هملت «افلیا» نامزدش، دختری پاک و معصوم و تابع فرمان پدراست، هملت که خیانت مادربه پدرش

را برنمی تابد، ازافلیا می‌خواهد برای حفظ نجابتش به دیربرود و راهبه شود. اما افلیا خودکشی می‌کند.

درنمایشنامه «اتللو»، دزدمونا» دخترزیبایی است که قوانین مرسوم را نادیده می‌گیرد و برخلاف فرمان پدر با

اتللو، مغربی وسیاه چهره ازدواج می‌کندولی این ازدواج پایان خوشی ندارد و اتلو که به نجابت دزدمونا شک می‌کنداو

را می‌کشد.

درنمایشنامه «رمئو وژولیت» آنان برخلاف عقاید مرسوم بین خانواده هایشان، بدون رضایت آن‌ها، با یکدیگرازدواج می‌کنند. اما این ازدواج عصیانگرانه به تراژدی مرگ آن‌ها خاتمه می‌یابد. رمئو و ژولیت دراوج جوانی

مرگی متکی بر تراژدی دارند؛ بنابراین دراغلب آثار شکسپیر «زنان» معصوم و بی گناه هستند و ازکمترین حق اجتماعی و سیاسی محرومند.

وناچاراتابع دستورات خانواده هستند.

دربرخی از آثارشکسپیر، زنان: جاه طلب، فریب کار، خائن پیشه، اما عصیانگرند مانند «لیدی مکبث» و «کلئوپاترا»

و دیگران ..

شکسپیر و صلح

درنمایشنامه «طوفان»، شکسپیراززبان گوانزلو، عقایدی رامطرح می‌سازد، مبنی براین که دنیا بایدبه دنبال

«جامعه‌ی جمع المال» باشد که درآن: ثروت و فقربی معنا، دادوستد مطرود، دادرس نابود، جامعه فارغ ازکار

زنان عفیف و پاک دامن، همه‌ی شهروندان ازحکومت و سلطنت بی نیاز باشند. یا به عبارت دیگر، همه رها ازخیانت

جنایت، ابزارجنگی، هستند. اینجاست که درمی یابیم شکسپیرخواهان صلح بوده است.

شکسپیرو نمایشنامه‌های تاریخی

اگر «طبیعت، عشق، عقل» تم اصلی تراژدی‌های شکسپیراست. «تجربه، آزمایش، منطق» راه رسیدن به این سه پدیده بنیادی و عامل تکامل و دگرگونی، هستند به همین علت است که درنمایشنامه‌های تاریخی شکسپیر «قدرت، خشونت وسلطنت» تم اصلی آثاراو هستند.

درقرون وسطی، انگلیس، شاه را «سایه خدا روی زمین» می‌دانستند وخیانت به شاه، نتیجه‌ای به جز «دارمکافات»

نداشت، شاه ازقدرت ومزایای ویژه‌ای برخورداربود و همه انسان‌ها «حتی اشراف وسرداران»، رعایای شاه بودندوشاه

قدرت مطلق، بود.

«الوین تافلر» جامعه شناس معاصرمی گوید:

«ضعف اساسی زوربیرحمانه و خشونت، انعطاف ناپذیری محض است، به سخنی کوتاه، خشونت بدترین نوع قدرت را به وجود می‌آورد، به عکس، ثروت به مراتب ابزاربهتری برای قدرت است» «۳»

۳

شکسپیر و ریچارد سوم

ریچارد برادرادوارد شاه چهارم بریتانیا، دراندیشه تصاحب تاج وتخت است، وی برای رسیدن به مقصود، امیران و

نجبا ازجمله «امیرباکینگهم» و لرد هستینگز» را با خود همراه می‌کند. آنگاه با رواج رعب، وحشت، تروروکشتن وارثانن

واقعی جانشین شاه، به وسیله «قاتلین مخفی» به آرزوی دیرینه اش می‌رسد و پس ازمرگ ادوارد چهارم، حکومت

و سلطنت را تصاحب می‌کند.

اما همواره دروحشت خیانت اطرافیان به این نتیجه می‌رسد که یاران وفادارش را نیزبکشد. او حتی «باکینگهم و لرد هستینگز» را گردن می‌زند.

هنری، امیرریچموند، با سپاهی اندک به جنگ با او می‌آیدولی، چون سپاهیان ریچارد به خون آشام اعتماد ندارند، ازوی روی برمی گردانند و دراین جنگ امیرریچموند ریچارد را می‌کشد.

ریچارد سوم هم، نمایشنامه‌ای براساس «مثلث» است

مثلث، خشونت وتروربرای کسب قدرت

کسب قدرت غیر قانونی وبدون عدالت

سلطنت به ظاهرقانونی و هرج و مرج درعدم وجود قانون

الوین تافلربرای حکومت‌های معاصر اروپایی مثلث عبرت آموزی ترسیم می‌کند:

«دانایی، ثروت، خشونت»

تافلر برای اثبات نظری‌های خود سه جمله معروف از بزرگان تاریخ را نقل می‌کند:

«دانایی، ثروت، خشونت» «» فرانسیس بیکن

«دانایی به خودی خود، قدرت است.»

به عبارتی دیگرُ تافلرعقاید فرانسیس بیکن درقرن شانزدهم راوسعت دانایی و دانش را به حدی واقعیت می‌داند که

«قدرت دانا» از «دانایی» زیردستان عامل ترس آن‌ها نمی‌داند.

ریچارد سوم، ازدانایی بهره‌ای نبرده است، برای همین است که توسعه‌ی سلطنت و پایداری آن را، دراعمال «خشونت» و «کشتار» مخالفین می‌داند.

«تافلر نقل می‌کند:»

«حداقل باید سیصد سال گذشته، اساسی‌ترین منازعه‌ی سیاسی درداخل همه‌ی کشور‌های صنعتی براثر توزیع ثروت

بوده است، «کی باید به چی برسد؟» واژه هایی، چون چپ و راست یا سرمایه دارو فقیران، برحول این محوربنیادی

می‌چرخید ند» «۴»

ریچارد سوم با تکیه بر «قدرت خشن» خودرا بی نیازاز بخشش مخالفان می‌داند.

وی دیکتاتوری است که تمامی قدرت و ثرورت را برای خودش می‌خواهد. ولی همیشه دروحشت خیانت به سرمی برد

این دیکتاتور خونخواردرپایان نمایشنامه، زمانی که شکست خورده است وازاسب به زیرافتاده، فریاد می‌زند:

۴

«اسب! اسب! واین گونه است که تخت سلطنت ارزش «یک اسب» پیدا می‌کند.

تاریخ، آموزگار بشریت است، اما انسان فراموشکار استحاله شده درتفکرات منجمد، درس‌های تاریخ را فراموش می‌کند.

وبار‌ها بار‌ها اشتباهات تاریخی را تکرارمی کند.

ریچارد سوم، قوانین وضع شده توسط دستگاه‌های «خودی» را هم نادیده می‌گیرد، وی قاتلین را برای کشتن برادرش

«کلرنس» به برج می‌فرستد. کلرنس به جلادان می‌گوید:

«گناه من چیست؟ کجا هستند گواهانی که مرا متهم می‌کنند، کدام هیئت قضات قانونی، حکم خود را به حکمی شر تسلیم داشته است؟ قبل ازآنکه طبق مراجع قانونی محکوم نشوم، تهدید من به مرگ بس غیرقانونی است».

ریچارد سوم عاری از دانایی حکومت کردن، هم می‌داند که مشروعیت سلطنت او بدون موافقت مردم شهر

قانونی نیست. به فکرچاره می‌افتد، بازور و تطمیع وبا تکیه برجهل مردم، خود را شاهی مذهبی و پیرو قوانین کلیسا

معرفی می‌کند و مردم شهررا فریب می‌دهد تا این که آن‌ها فریاد می‌زنند «زنده باد ریچارد شاه سوم» و همین کافیست

که ریچارد سلطنت خود را قانونی بداند و دیگرازاینکه مخالفانش حکومت اش را بر پایه طرح و توطئه بدانند، ترس به

دل راه نمیدهد.

ریچاردبرای پایداری سلطنت اش، با همسرادوارد، شاه مقتول، ازدواج می‌کند، اما مدتی بعد اورا هم

می‌کشد و خیال ازدواج با دختربرادرش رادارد.

حالا دیگر ریچارد د ردریایی ازخون غرق شده است و پایه‌های تخت سلطنت او «سر‌های بریده‌ای» هستند که شب

ارواح اشان به خواب او می‌آیند و نفرنینش می‌کنند.

ریچارد سوم، تراژدی تاریخی است که از زبان تاریخ فریاد می‌زند:

«آه ...‌ای جنایت‌های بی شمار... آیا قدرت متکی به زور... ارزش این همه کشتار و خون ریزی را دارد»

ریچارد سوم نمایشنامه‌ای تراژدی تاریخی است که آینه روشن نما‌ی عصرروزگار انسانیت است.

پانوشت‌ها

۱-هوگو، ویکتور کتاب ویلیام شکسپیر، ترجمه ناصرایراندوست، پاپ اول، ناشر: مترجم، تهران ۱۳۶۳،

۳و۴- تافلر، الوین، جابجایی درقدرت، ترجمه: شهیندخت خواررزمی، جلد اول، ناشرمترجم، تهران    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اخبار هنرمندان کرونا هنرمند پول نیوز ویلیام شکسپیر ریچارد سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به پرونده بابک زنجانی

استرداد کلیه اموال و بدهی‌های بابک زنجانی حتی بیش از میزان محکومیت و خسارت، موجب استحقاق وی در استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و تبدیل مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،نگاهی به پرونده بابک زنجانی:


بازگشت یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به خزانه با پیگیری‎های دستگاه قضایی

محکوم‌علیه با استرداد کلیه اموال و بدهی‌ها مشمول ارفاقات قانونی ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی شد

استرداد کلیه اموال و بدهی‌های بابک زنجانی حتی بیش از میزان محکومیت و خسارت، موجب استحقاق وی در استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و تبدیل مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس شد.

برخورد با مفسدان اقتصادی و عوامل اصلی فساد و صیانت از بیت‌المال یکی از وظایف مهم قوه قضائیه در عرصه مبارزه با فساد و حمایت از حقوق عامه است.

در همین راستا پرونده «بابک زنجانی» از پرونده‌های بسیار مهم قوه قضائیه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در یک دهه گذشته بود که با تلاش‌های مجموعه دستگاه قضا و همکاری نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی پس از ده سال در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید.

باتوجه به اینکه استرداد اموال و بدهی‌های بابک زنجانی به قیمت ارزی و به نرخ روز انجام شده و حتی میزان اموال مسترد شده، بیش از مبلغ محکومیت و بدهی وی بوده، همین امر موجب شد حکم اعدام او با استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی به ۲۰ سال حبس تبدیل شود.

شروع رسیدگی به پرونده بابک زنجانی

دریافت گزارشی از سوی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت، در سال ۱۳۹۱ در رابطه با اخذ مبلغ قابل توجهی ارز از بانک مرکزی و عدم بازپرداخت کامل آن و فروش مبلغ قابل توجهی ارز در بازار آزاد و همچنین عدم بازپرداخت مابه‌ازای مبلغ نفت دریافتی، نقطه شروع پیگیری پرونده بابک زنجانی در قوه قضائیه بود.

پس از بررسی گزارش از سوی مراجع قضایی، بابک زنجانی با نام کامل «بابک مرتضی زنجانی» در تاریخ نهم دی ماه سال ۱۳۹۲، بازداشت شد.

رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی»
پس از بررسی گزارش‌های واصله و انجام تحقیقات مقدماتی، دی ماه سال ۱۳۹۳، قرار مجرمیت بابک زنجانی صادر شد و کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای برای متهم صادر شد. پس از صدور کیفرخواست، پرونده جهت بررسی و صدور حکم به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد.

اتهام‌های بابک زنجانی بر اساس کیفرخواست صادره: افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با رهبری شبکه سازمان یافته، استفاده از سند مجعول، پولشویی کلان و عمده با علم به موثر بودن و ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از چند بانک و وزارت نفت، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و پولشویی به مبلغ ۱ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و نشر اکاذیب، بود.

احکام صادره برای پرونده بابک زنجانی
رسیدگی به پرونده و اتهامات بابک زنجانی، از مهرماه ۱۳۹۴ در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد و بعد از برگزاری ۲۶ جلسه، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ به پایان رسید.

حکم دادگاه انقلاب به اعدام، رد مال و جزای نقدی

اسفندماه ۱۳۹۴ حکم بابک زنجانی مبنی بر محکومیت وی به اعدام، رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ پولشویی، صادر شد.

تایید حکم اعدام در دیوان‌عالی کشور با شرط تخفیف در صورت رد اموال

پس از صدور حکم، وکیل بابک زنجانی در مهلت قانونی نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و پرونده اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ به دیوان‌عالی کشور رفت.

نهایتا در آذرماه ۱۳۹۵ حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوان‌عالی کشور تأیید شد، البته با این قید که اگر محکوم‌علیه، کلیه اموال را مسترد کند و خسارات را جبران کند، می‌تواند از ارفاقات قانونی ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی بهره‌مند شود.

در دادنامه صادره از دیوان‌عالی کشور آمده است: «بدیهی است در صورت استرداد اموال و جبران خسارات وارده و اظهار ندامت و پشیمانی و توبه، محکوم علیه استحقاق برخورداری از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی را خواهد داشت»

پس از اعلام نظر دیوان‌عالی کشور، توجه دستگاه قضایی بر بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» متمرکز شد.

پس از صدور این حکم، در این مرحله، بابک زنجانی اعلام کرد در کشور‌های مختلف مبالغ ارزی دارد و اسنادی هم در این رابطه ارائه کرد، اما تحقیقات مراجف ذی‌صلاح نشان داد این ادعا صحیح نبوده و هم موضوع برگرداندن اموال به نتیجه نرسید.

بعد از آن، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور تلاش‌هایی انجام دادند و حتی مدت زمان طولانی در عین اینکه با تأکید قضایی متهم همچنان در زندان نگهداری می‌شد در اختیار دستگاه اطلاعاتی قرار گرفت، اما باز هم، استرداد وجوه محقق نشد و اموال شناسایی‌شده از متهم نیز، تکافوی بدهی وی و خسارات مرتبط با آن را نمی‌داد.

در مرحله بعد، جمعی از اشخاص یک دستگاه مسئول به دستگاه قضا اعلام کردند، برای شناسایی و بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» کار جدیدی را آغاز خواهند کرد و رئیس قوه قضائیه با تعیین یک اولتیماتوم با این موضوع موافقت کرد و مهلت زمانی مشخصی برای این کار تعیین شد تا اگر باز هم اموالی از سوی محکوم مسترد نشد حکم قطعی و قانونی در مورد او اجرایی شود.

مدت تعیین‌شده برای بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» یک بار دیگر از سوی رئیس قوه قضائیه تمدید شد؛ تا اینکه، بابک زنجانی اعلام کرد قصد همکاری دارد و نشانه‌هایی از صداقت او آشکار شد و اموال قابل‌توجهی را در خارج از کشور معرفی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه (۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲)، این خبر را اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های همه بخش‌های ذی‌ربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در روز اول اسفندماه این خبر را تائید کرد و گفت: اموال بازگردانده شده بابک زنجانی که به‌صورت دارایی‌های ارزی است، تماما به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است؛ بنابراین بدهی زنجانی به مبلغ یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تسویه شد و این اموال به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی بازگشت.

مجموعا، ارزش دارایی‌های وارد شده بابک زنجانی به کشور با احتساب اموال قبلی مصادره شده، از کل مبلغ بدهی وی و خسارات وارده بیشتر بود.

تبدیل اعدام به ۲۰ سال حبس با اعمال ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی

به همین دلیل، از آنجا که استرداد اموال و بدهی‌های بابک زنجانی به قیمت ارزی و حتی بیش از میزان مبلغ محکومیت و بدهی وی بود، همین امر موجب شد حکم اعدام او مشمول استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی شود.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در این رابطه گفت: با گزارش مقامات ذی‌صلاح در مورد استرداد اموال، درخواست تخفیف مجازات «بابک زنجانی» از سوی دادگستری استان تهران مطرح شد و با تائید رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام وی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

به این نحو یکی دیگر از پرونده‌های قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و بازگرداندن اموال بیت‌المال در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید.

دیگر خبرها

  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • واکنش سرمربی زنیت به احتمال جذب نیمار
  • نگاهی به مجموعه «حشاشین»
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • نگاهی متفاوت به دیدار روز گذشته معلمان با رهبر انقلاب + فیلم
  • بهترین دفاع فصل لیگ برتر انگلیس از نگاه ویلیام گالاس
  • نگاهی به پرونده بابک زنجانی
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • تقویت و ترویج آثار شهید مطهری موجب بصیرت افزایی